Jul 7, 2005

London under attack part two


Two die in London terror blasts

TV coverageTwo people have been killed and scores have been injured after at least seven blasts on the Underground network and a double-decker bus in London.
UK Prime Minister Tony Blair said it was "reasonably clear" there had been a series of terrorist attacks.
He said it was "particularly barbaric" it was timed to coincide with the G8 summit and he was returning to London.
An Islamist website has posted a statement - purportedly from al-Qaeda - claiming it was behind the attacks.
London's police chief Sir Ian Blair said traces of explosive had been found at one site.
He urged people to stay where they were and not to call emergency services unless it was a life-threatening situation.
Sir Ian said there had been "many casualties" but it was too early to put a figure to those killed or injured.
He reassured the public that an emergency plan was in place and the situation was "steadily coming under control".
Home Secretary Charles Clarke told reporters outside Downing Street: "The health services are in support to deal with the terrible injuries that there have been."
Scotland Yard said explosions have been reported at Edgware Road, King's Cross, Liverpool Street, Russell Square, Aldgate East and Moorgate.

A spokesman for Vodafone said emergency services were being given priority access to the mobile phone network which was causing problems for other users.
One caller to BBC Five said his friend had seen "the bus ripped open like a can of sardines and bodies everywhere".
Loyita Worley, who works for a City law firm, said she was on the underground train when an explosion took place in the next carriage, while it was in a tunnel.
The 49-year-old said: "All the lights went out and the train came to an immediate halt. There was smoke everywhere and everyone was coughing and choking, but remained calm. We couldn't open the doors."
Once the doors were opened they were taken along to Liverpool Street station.
She said the carriage where an explosion happened was "black on the inside" and she saw people who appeared to have their clothes blown off.
She saw bodies lying inside the carriage.
There was immediately smoke everywhere and it was hot and everybody panicked. People started screaming and crying
Jacqui HeadBBC News
Bus 'ripped apart' in explosion
Have you been affected?
British Transport Police said incidents took place at Aldgate, Edgware Road, King's Cross, Old Street and Russell Square stations.
Hospitals have said they are no longer accepting non-emergency cases, BBC Five Live reported.
The National Grid, which supplies power to the Underground, said there had been no problems with its system which could have contributed to the incidents.
'Screaming and crying'
Jacqui Head, from BBC News, who had just left King's Cross station on a Piccadilly Line train as an explosion happened, said: "Everything was normal. Suddenly there was a massive bang, the train jolted.
"There was immediately smoke everywhere and it was hot and everybody panicked. People started screaming and crying."
The train was kept in the tunnel for 20 minutes and no announcement was made to explain the delay to passengers, she added.
London Fire Brigade said four crews were at Liverpool Street and more were on their way.
Another passenger, who had left the Tube at Fenchurch Street Station, and walked to Aldgate East, told BBC Five Live that he saw injured people.
"As I walked through the bus station I could see people lying on the ground, black, as if they'd been covered in smoke. There were about three or four people on the floor being treated."
Wat een ramp en wat een eikels. Wat kan in Godensnaam een reden zijn om zoiets te doen: geen toewijzing van de OS en de G8 ook niet....

7 comments:

Anna said...

Directe reden is natuurlijk gewoon de UK als grootste bondgenoot van US in de strijd tegen terrorisme. Ik hoorde zojuist Rob de Wijk van Clingendael vertellen dat er de afgelopen jaren al 4/5 aanslagen onder meer met massavernietingswapens zijn verijdeld in London. Maar zo'n metro-aanslag is wss makkelijker.

Verder is het tijdstip denk ik wel speciaal uitgekozen nu op de dag van de start van de G8. Ze hoopten natuurlijk dat Blair ermee zou stoppen, maar hij gaat vanavond gewoon door, verstandig.

NL en Italie zijn nu na USA/Madrid/UK denk ik de eerstvolgende doelwitten...

Anonymous said...

Maar ja, wat moet je. Ik bedoel, je kunt je hier niet tegen wapenen. Met lui die dit doen valt niet te onderhandelen. Die lui kunnen echt niet meer normaal denken. Of dat met Bush kan (die nu op tv is) vraag ik me ook sterk af maar dat terzijde. Ik vind de VS niet voor niets erg eng met hun gedreig en gemanipuleer dat de dingen alleen maar erger lijkt te maken.

Denk ook dat NL ook nog wel wat kan verwachten. Alles CS-en + metros in de grote steden. Kan niet al te moeilijk zijn. Lekker... Toevallig moet ik zometeen voor de verandering es met de auto om erik op te halen. Normaal ga ik altijd met de metro...

Liselotte said...

tja, het is ook wel duidelijk, maar ik vind het zo onzinnig. Ik baal al jaren over het stomme achterna lopen van de VS. Ze zijn absoluut niet zalig makend. Zie wat er in Irak allemaal gebeurd. Er vallen alleen maar meer doden.

Ik stap overigens niet minder snel in de metro of trein. Ik hoop alleen dat als er een bom afgaat dat ik er ver vanaf zit of bovenop, en niet dat al mijn lichaamsdelen all over de place liggen en dat ik nog leef. (even cru gezegd)Ik denk dat de auto pakken nog steeds gevaarlijker is.

Anna said...

Er valt inderdaad weinig tegen te doen, je kan het niet voorkomen. En natuurlijk is de VS vaak verkeerd en onhandig met hun acties, maar ik vind het toch te ver gaan het als 'oorzaak' van zo'n aanslag te benoemen en het er zo in te betrekken. Natuurlijk fok je die mensen ermee op met je oorlogen enzo en natuurlijk heeft het er voor hun mee te maken. Maar deze soort aanslagen en ook die op de WTC, daar moet je echt krankzinnig, gek in je hoofd en gebrainwashed voor zijn. Whatever doms de VS en Bush weer eens doen.

Anna said...

Ik wou nog even zeggen, met Bush valt nog ENIGSZINS te onderhandelen, met die fundamentalisten totaal niet.
(oh en ik ging in Rotterdam na 11 september zo min mogelijk met de metro. Gewoon met de tram, ook al duurt dat langer. En als ik een auto ga hebben, cross ik lekker met m'n autootje overal heen. Hoewel ik me nog niet helemaal comfortabel voel in een auto, maar dat is een andere discussie)

Liselotte said...

Nee ik geef de Amerikanen ook niet de schuld, maar zij zijn voor de fundamentalisten wel lijdend onderwerp en reden om acties te ondernemen. Daarnaast stond ik indertijd ook niet achter het feit dat Nederland meevocht in Irak. Ik denk dat wij niet veel begrijpen van de cultuur daar en zij niet van de cultuur hier. het botst. Dat wil niet zeggen dat er niet gevochten moet worden voor gelijkheid, maar misschien op een andere manier.

En over dat autootje, dat is natuurlijk altijd het makkelijkst. ALs je niet in Amsterdam woont tenminste....

Anna said...

Boek wat tijdens een college bij bedrijfskunde nog eens werd gepromoot: the Clash of Civilizations (S. Huntington). Heb het niet echt gelezen want het las niet zo lekker/erg ingewikkeld in het engels, maar ik kan me zo voorstellen dat hij het bij het juiste eind heeft. Hij schreef 15 jaren terug dat oorlogen/ruzies/botsingen niet meer zozeer over ideologieen gaan maar over cultuurbotsingen.