Aug 31, 2005

New Orleans wordt spookstad?


Ik heb eigenlijk geen tijd, maar ik hoor zulke schokkende geluiden uit de radio komen, dat ik toch even wat moet zeggen. Hoor ik nu goed dat New Orleans een spookstad wordt, dat een groot deel van de bestaande bebouwing weer afgebroken moet worden en dat er honderden doden zijn door een vloedgolf van negen meter hoog (aan de kust voor New Orleans) Hoe heeft dit kunnen gebeuren zeg! In een moderne stad begeven dijken zich en storten flats in onder druk van het water. Er is helemaal geen Al Qaida nodig om een moderne stad op zijn knieeen te krijgen. Dit vind ik nog bijna enger, vooral door de verspellingen die voor de omgeving Den Haag de ronden gaan… Misschien morgen meer en uitgebreider. Nu naar huis en skaten!

4 comments:

Anonymous said...

De beveiliging op de Amerikaanse vliegvelden voor de binnenlandse vluchten - bijv - sloeg ook helemaal nergens op voor 9/11.

T punt is dat mensen / regeringen vaak pas de noodzaak van iets inzien (alles kost immers geld) als er een ramp gebeurt. Waarna de maatregelen ook vaak weer overdreven doorslaan naar de andere kant maar dat terzijde.

Jammer dat de gewone bevolking wel de dupe is. De armoede zal daar sowieso hoger zijn...

Anna said...

Maar ja, zo'n orkaan komt 1 keer in de 50 jaar voor. Je kan nou eenmaal ook niet op ALLES zijn voorbereid. En op golven van 9m zijn volgens mij weinig dijken bestand. Wel hadden ze misschien beter kunnen incalculeren dat de orkaan oostelijk zou draaien, dan hadden er meer mensen geevacueerd kunnen worden. Maar toch, van die planningsdingen voor het weer blijft toch mensenwerk. Dit is gewoon een natuurramp, voorkomen dat die huizen niks meer waard zijn was haast niet te doen. Evacueren van mensen om zo levens te redden natuurlijk wel.
Tis echt heftig zeg. Elk uur komt er wel weeer nieuwe info bij over alle gevolgen

Liselotte said...

ik vind het gewoon eng omdat die mensen zich waarschijnlijk net zo veilig voelde in hun land, in hun stad en en in hun huis als ik, en dan blijkt dat de natuur zoiets in een paar uur gewoon weg kan vagen, ondanks al onze kennis en steeds verdergaande beveleiging hiertegen houdt niets de natuur tegen. En natuurlijk begrijp ik dat je je niet tegen alles kunt beveiligen, maar dit is wel indrukwekkend. Binnen een paar uur duizenden (stond ik de krant vanmorgen) doden in een stad/omgeving die als redelijk veilig werd aangemerkt (qua sterkte van huizen). Toch snap ik ook niet dat er niet meer mensen op de vlucht zijn geslagen, maar misschien komt dat wel omdat zij gewend zijn aan meerdere orkanen per jaar en dachten ze dat dit ook wel weer mee zou vallen.
Heb je trouwens gelezen dat de populairiteit van Bush alweer naar een dieptepunt gaat? Hoe hebben ze die vent nou ooit kunnen herkiezen?

Anna said...

Tsja, dus hij heeft geluk gehad dat ie net rond de verkiezingen even populair was. Wel goed afgestemde campagne dan...
Misschien wilden veel mensen hun huis ook niet uit omdat ze wisten dat anders alles geplunderd werd. Tsja en dan hebben ze de kracht van de orkaan idd nogal onderschat. Brrr... Doet me denken aan de watersnoodramp van 1953 hier in Zeeland. Toen zat m'n opa ook op een dak. En kon weken/maanden niet terug naar huis.