Sep 26, 2005

Sao Paulo

Een weekje voordat ik Sao Paulo vluchtig zal aandoen is het formule 1 circuit hier neergestreken. Het weekend dat Fernando Alonso de jongste wereldkampioen kan worden. Helemaal naar mijn wens start Fernando Alonso op pole position en meteen na de start rijdt hij hard weg. Helaas is er meteen een enorme crash en komt er een safety car situatie. Das klote want nu komen Montoya en Raikonnen meteen bij. Fisichella is ondertussen al weer zoek gereden. Als ze weer weg mogen gaat Montoya er meteen voorbij. Hij remt simpelweg later. Stiekem ben ik ook wel een klein beetje voor Montoya. Ik bedoel, hij moet absoluut achter Alonso eindigen, begrijp me niet verkeerd, maar ik zie hem erg graag enkele plaatsen voor Raikonnen finishen! Terwijl Coulthard uitlegt wat er fout ging tijdens de start (niets), wil ik wel een keer kijken wat de Nederlanders doen. Op zich vind ik dat Doornbos de sympathiekste is. Hij praat het makkelijkst, terwijl als ik naar Albers kijk ik maar een ding kan denken: Laren. Maar ik denk dat Albers toch de meeste kansen heeft om volgend jaar weer in de formul een te rijden. Hij is toch wel de fanatiekste en hij rijdt an sich ook wel goed. Ben benieuwd wat hij in een betere auto kan.
Ze zijn ondertussen tien rondjes onderweg en er is al iemand in de pits geweest. Monteiro die na de kwalificatie helemaal de hemel werd ingeprezen wordt nu helemaal de grond in gepraat als blijkt dat ie na de opwarmronde meteen de pits in moet om te tanken. Zo zie je maar hoe snel je bij Olav Mol kan stijgen en hoe snel je weer kunt zakken…. Albers hangt een beetje in het niets en Doornbos heeft Villeneuve achter zich hangen die aan het drukken is. Op dit moment is er niets aan, en ik ga ff wat anders doen…..

Massa opent het bal van de eerste stops en de tweede Jordan volgt snel. Ook Albers komt binnen. Jammergenoeg komt ook Fernando Alonso ook relatief vroeg binnen. Het is wel apart dat de auto’s van McLaren zo lang door kunnen en zo veel harder kunnen dan de rest. Aan de andere kant, de auto’s van McLaren begeven het ook relatief snel en ook de banden hebben het vaak zwaarder dan de banden van de anderen… Ondertusen is er hevig SMS-verkeer met Annemarie. We balen allebei van de safety car situatie die de strategie van Alonso flink in de war heeft geschopt en ook het gekloot van Doornbos doet niet echt veel goed. Maar ja, desalniettemin komt Alonso ergens achterin het eerste deel van het veld en Montoya komt gewoon weer terug op plek twee.

Met nog 39 ronde te gaan wordt ik weer even uit mijn andere activiteiten gehaald door wat rook bij de auto van Doornbos, maar het blijkt al weer snel dat die Olav Mol te snel loopt te roepen. Drie ronden later komt er een extra brandblusser en komt Doornbos alsnog met veel rook binnen. Olav Mol kletst constant zijn mond voorbij. Hij laat zijn liefde voor Raikonnen weer merken door te zeggen dat eventuele rook bij Raikonnen vervelend zou zijn omdat hij daarmee het wereldkampioenschap verliest. Gelukkig herstelt ie zich nog wel, want dat is natuurlijk wel een boute uitspraak. Alonso heeft het wereldkampioenschap tot nu toe gewoon in eigen handen en als mensen roepen dat hij voorzichtig rijdt, is dat zijn goed recht. Je moet natuurlijk je wedstrijdjes pakken, maar overall de beste zijn is toch hetgeen wat iedereen zich het langst herinnert. Van Raikonnen weten we dat hij tot twee keer toe bijna wereldkampioen was maar het tot twee keer toe niet kon maken.

Met nog drie ronden te gaan geeft Olav Mol eindelijk toe; Fernando Alonso is het beste. Hij is in deze wedstrijd derde, maar overall wereldkampioen. En blij zijn over de constructeurtitel voor McLaren is prima (want Renault gaat dat niet meer goed maken), maar FERNANDO ALONSO is de enige wereldkampioen van 2005!
PS:Oh en meneer Mol, nu aan het einde van het seizoen roepen dat Alonso nog veel vaker wereldkampioen gaat worden maakt al dat geslijm in de richting van Kimi niet goed, alleen ongeloofwaardig!

No comments: