Jan 14, 2007

Groot respect voor Ireen!


Wat een Ek was dit zeg! Ik heb de gehele vrijdag gemist, maar heb dat gisteren en vandaag goedgemaakt. Allereerst de vrouwen. Marja Vis die zich staande houdt, Van Deutekom die het iets minder deed dan ik verwachtte en een goed rijdende Wust. Het leek vanmorgen allemaal kat in het bakkie... veertien seconde voorsprong moest toch te doen zijn... Normaal zou dat ook zo zijn denk ik, maar Sablikova reed een verbluffende vijf kilometer! Daar kun je alleen maar respect voor hebben en voor klappen. Ruim onder de zeven minuten op een buitenbaan, dat beloofd nog iets voor het WK in Heerenveen! Wust begon sterk aan haar vijf kilometer maar ging helemaal stuk. Met een negatief verschil van 3honderste werd zij de nummer twee en niet de zo gehoopte nummer 1. Waren er eindelijk geen Duitsers, komt er die een verrassing uit Tjechie.... maar waar ik veel respect heb voor Sablikova, kan ik alleen nog maar veel meer respect hebben voor Ireen Wust die vlak na haar vijf kilometer rit voor de camera verschijnt! Ik kan geen sporter herinneren die dat gedaan heeft.... de tranen sprongen mij in de ogen. Vooral na de dappere opmerking dat je van verliezen alleen maar sterker wordt om vervolgens een klap te krijgen met de vraag of datnu ook al zo voelt. Nee natuurlijk niet!
Ookal is ze dan geen Europees kampioen, dan nog is ze nog steeds de grootste sporter van dit toernooi en staat zij toch weer te springen op het podium!
En Groenewold heeft het natuurlijk ook goed gedaan met een derde plek in het all over klassement.
Dan het mannentoernooi met als favoriet Sven Kramer en Enrico Fabris.... Nu is het algemeen bekend dat ik geen groot favoriet van Enrico Fabris ben, maar zelfs ik moet toegeven dat ie wel steeds sympathieker wordt en dat ie fabuleus kan schaatsen. Dat bewijst hij meteen vrijdag al door de 500m te winnen. Gelukkig blijft Sven Kramer vlakbij en gaat hij er in de 5 kilometer over heen. Mark Tuitert, ook een van mijn favo's maar dan meer buiten de ijsbaan want ben niet al te gek van zijn schaatsstijl, zakt redelijk door het ijs op de vijf kilometer. Oldeheuvel doett het naar verwachting. Een andere schaatser die op mijn lijstje staat, de Duitse Schneider, valt tegen. Schijnt nog het Duitse nationaal kampioenschap in z'n benen te hebben.
Dag twee is een kort dagje voor de mannen (beetje jammer want dan kan ik de gehele dag kijken). Maar wat voor dagje wordt het. Fabris wijkt van zijn normale strategie af en geeft daarmee (mijns inziens) Kramer DE kans om zijn eerste EK titel binnen te halen. Deze keer wacht hij namelijk niet af maar gaat vol in de aanval. Kramer wankelt even in de eerste bocht, maar hetzelfde overkomt Fabris in de laatste. Beiden blijven gelukkig op de been en ookal wint Fabris, Kramer blijft vlakbij en gaat als de nummer een de nacht in.... Wat een geweldige race om te zien.. die blijft voorlopig nog wel in de boeken!
Vandaag dan de laatste krachtmeting, de 10 kilometer. Na het verlies van Ireen maak ik mij opeens toch weer wat zorgen over Kramer.... De mannen starten en het zijn stuk voor stuk superspannende races. Oldeheuvel valt tegen, zo ook Tuitert. Ervik wordt minimaal tien jaar ouder in zijn race (en hij zag er al niet te best uit) maar blijft toch goed rijden. Schneider gaat geheel los en komt toch heel dicht bij de zesde plaats die ik hem toegedicht had... De zevende plek zal zijn eindplek zijn.
Fabris rijdt vervolgens zo'n goede rit dat ik af en toe even wegzap. Ook Bokko doet het enorm goed. Nu maar hopen dat het niet harder gaat waaien in het zonnige Colalbo (oh oh, ik had daar toch wel graag willen zitten...) en dat er geen misstapjes zijn. Sven Kramer rijdt okay, maar ook weer neit verbluffend.... totdat Carl Verheijen een aanzetje geeft en Sven Kramer uit de startblokken schiet en de laatste twee van de 25 rondjes aflegt in 29ers... Wat een machtsvertoon wat alleen maar groter wordt door de gebalde vuist in de laatste bocht en het juiggebaar terwijl hij over de finish gaat... wat voor tijd had hij hier op buitenijs kunnen rijden? 13.03 ? Voor de tweede keer op deze dag heb ik kippenvel over mijn gehele lichaam, wat een stoere winst... Kramer is echt geweldig...zal hij tijdens het WK de razende neger Shani Davis aan kunnen en ook Wereldkampioen kunnen worden (en dan vergeet ik Chad Hedrick nog niet eens, want die zal ook wel weer verbazingwekkend uit de hoek komen zetten)...
Dit EK zal om alle redenen (winst, verlies, PR's, baanrecords en wereldrecords buitenbaan en het schitterende weer) nog lang in de herinnering gehaald worden!
foto's:www.nos.nl en www.tvmschaatsploeg.nl

No comments: