Mar 25, 2005

Hoe zuinig kun je zijn

Afgelopen week viel het boekje van de Nuon weer in de bus. Ik ben niet echt fan van de Nuon, maar het kan nooit kwaad om eens te kijken wat ze te melden hebben (behalve : Als ik u was zou ik uw maandbedrag niet verlagen, want de kosten zijn omhooggegaan en dus kan u uw uitgaven niet echt vergelijken met die van vorig jaar) Er staan in dat boekje ook tips voor zuinig energieverbruik. Wat zijn Nederlanders enorme kniepers!! Lees volgende stukjes:

Wij hebben sinds twee jaar een HR-Combiketel. Toch zoek ik altijd nieuwe manieren om zuinig met water om te gaan. Zo vang ik bij het afwassen altijd he teerste beetje water op. Dit koude water kan ik niet goed gebruiken voor mijn afwaswater, maar wel voor het zetten van koffie en thee. Na het afwasssen zet ik de geiser uit. Voor het douchen hoeft hij namelijk niet aan, omdat wij elke morgen douchen in het zwembad.

Das ook nog een reden dus om later als ik oud ben elke dag te gaan zwemmen, dan kan ik elke dag gratis douchen en hoe ik alleen water op te warmen voor de afwas. Misschien kan ze ook de warmwaterlijn laten afsluiten en water op gas of elektra opwarmen.
Dan nu de tweede.

Bezuinigen?Op water! Bij het douchen maken we oms vaak eerst royaal nat en beginnen dan pas met inzepen. Het is zuiniger om eerst een beetje water in de wasbak te laten lopen en je met behulp van dat water in te zepen. Ga daarna pas onder de douche. Zo bespaart u honderden liters water per jaar.

Wel heel zuinig, ik vind het juist heerlijk om even onder de douche te relaxen. Een soort van luxe. Dit zou toch mijn plezier wel enigszins verpesten en in de winter zou ik het trouwens te koud vinden….of moet ik eerst de badkamer goed warm stoken?

Nou, voor vandaag weer genoeg afgekraakt

No comments: