Apr 6, 2005

Artikel

Schaatscoach Geert Kuiper teleurgesteld na ontslag bij TVM

'Van Velde denkt als autohandelaar' Geert Kuiper hoorde afgelopen maandag dat er niet langer prijs werd gesteld op zijn vakmanschap. De Friese sprintcoach van TVM zat toen in de wachtkamer, omdat de leiding van de ploeg in afwachting was van het antwoord van Martin Hersman, Kuipers beoogde opvolger. Als Hersman nee zou zeggen, kon Kuiper misschien toch aanblijven. Maar de schaatsers (Van Velde en Nijenhuis) wilden sowieso van Kuiper af. Geschrokken? Kuiper: ,,Ik had dit niet zien aankomen. We zijn de hele winter met elkaar opgetrokken, maar ik heb nooit echt een signaal ontvangen dat ze van me af wilden. Dat bleek dus bij de evaluatie. Ik stond verbaasd bij dat zogenaamde slecht-weer-gesprek met manager Patrick Wouters.'' Gerard van Velde wil iets nieuws. Hij is na zes jaar Kuiper uitgeleerd, zei hij. ,,Dat heeft hij ook tegen mij gezegd. Een heel simpele redenatie, hij denkt als een autohandelaar. Nu zal hij in het Olympische jaar een enorme sprong in het diepe maken. Onder mij is hij elk jaar vooruitgegaan. Ook dit jaar, terwijl hij in december nog last had van een ontsteking en op de WK sprint hard op zijn hoofd is gevallen.'' Wilde jij zelf wat veranderen in de aanloop naar Turijn 2006? ,,Ik had er deze zomer meer bij willen zijn. Vorig jaar lukte dat niet, TVM kon dat niet betalen. Ik heb namelijk ook nog een boerderij. En 's zomers heb ik geen hulp, zoals in de winter. Maar misschien heb ik mijn zomerplannen niet voldoende onder de aandacht gebracht bij Van Velde en Nijenhuis. Zij dachten dat er niets zou veranderen, waarschijnlijk.'' En nu? Rintje Ritsma zoekt nog een coach... ,,Ik heb werk, maar zou ook graag actief blijven in het schaatsen. Ik heb ervaring van kortebaan tot marathon. Met Rintje heb ik geen contact gehad, die is bezig met Kosta Poltavets als trainer. Maar ja, Rintje wist ook niet dat ik weg moest bij TVM. Ik zie het allemaal wel.'' Bron: AD


eigen commentaar: zo klinkt het allemaal erg laag. Raar gedrag van Van Velde en Nijenhuis als het daadwerkelijk zo gegaan is....

No comments: