Apr 12, 2005

De geur van zoethout

Afgelopen zaterdag ben ik voor het eerst bij de acupuncturist in Apeldoorn geweest. Ik heb al eerder acupunctuurbehandelingen gekregen, maar die waren van mijn fysio in Amsterdam. De laatste tijd ben ik wat moe, heb wat last van mijn huid en heb ik dorst….en ik ben wat geïrriteerd. Maar voornamelijk moe…
De praktijk is van een Chinees echtpaar, en ze schrijven (je kunt dus niet zien wie er voor of na jou een afspraak heeft) Chinees (of Mandarijn in ieder geval iets met tekens in plaats van letters) en praten ook met een Chinees accent. Soms grappig, maar soms ook wat lastig. Vooral als er zinnige dingen gezegd worden.En volgens mij heb ik ook een paar grapjes gemist.
Na een kruisverhoor (er wordt een conclusie getrokken naar aanleiding van een berg vragen over lichaam, geest etc), moet ik nog even mijn tong uitsteken. Meteen komt de vraag of ik de laatste tijd misschien wat geïrriteerd ben. Hmmmm, ik heb de laatste tijd wel de neiging om menig oordopje bij de eigenaar via de neus en huig door de mond naar de oren te leiden….Waarschijnlijk wel dus. Dat kan ie al zien aan mijn tong…oh…

Hierna word ik naar een ander kamertje gebracht. Net zo groezelig als het vorige. Gelukkig gaat accupuntuur met voorverpakte naalden. Niet zo heel slim kies ik ervoor om op de behandeltafel te blijven liggen. Ik heb namelijk geen echte naaldvrees, maar ben ook niet helemaal zonder angst. Terwijl ik mijn ogen sluit worden er zes naalden in voeten en onderbenen geplaatst en in elke hand ook een. Vervolgens gaat hij weer naar het eerste kamertje voor een volgens consult…Ik denk dat ik hier maar even moet blijven zitten. Dacht ik eerder al moe te zijn….Binnen tien minuten moet ik echt mijn best doen om de oogjes open te houden. Alleen de gedachte dat als mijn hand of been de verkeerde kant opglijdt er misschien wel een centimeter of zeven naald naar nog mijn lichaam in kan gaan houdt mij wakker…. Even later, als de laatste gedachte bijna uitgewerkt is, komt de acupuncturist weer binnen om ze eruit de halen. Allemaal zonder een drupje bloed, alleen die in mijn rechterhand gaat niet helemaal lekker. Meteen een flinke onderhuidse bloeding (zoooo’n bobbel), oeps iets te dicht op het adertje geprikt. Moet nu dus nog een goed excuus vinden waarom het hele gedeelte tussen mijn duim en eerste vinger paars met groen is.

Maandag mocht ik ook de kruiden ophalen. Het is namelijk een wisselwerking. De kruiden zijn nog duurder de acupunctuurbehandeling, maar bieden ook wel iets extra’s…er zit namelijk een heleboel zoethout in, een aangezien de kruiden eerst twee uur moeten weken en vervolgens een ruim half uur moeten koken, ruikt nu mijn hele hebben en houden naar zoethout en andere kruiden….Alsof dat nog niet alles is, moet het een half uur voor of na het eten (liefst na, want het kan zwaar vallen en das niet lekker als je last van je maag hebt) en het moet twee keer per dag..1x in de morgen (dus dan moet ik om zes uur gegeten hebben, dus nog vroeger op) en 1x in de avond. Allebei de keren warm… Hoop dat het snel werkt (ik ben tenslotte nog jong; het zijn zijn eigen woorden) en ik hoop dus dat ik volgende week op 1x per dag over mag stappen)
Zodra het gaat werken hoor je meer….

PS: zijn de meeste steelpannetjes van aluminium of van iets anders? En wat is anti-aanbak voor spul? Het mag nl. niet opgewarmd worden in iets van aluminium….maar ik weet niet hoe lang mijn (spaanse) stenen pannetjes het leuk gaan vinden hiervoor gebruikt te worden………

No comments: