May 6, 2005

boeken....

Nu ik zo ontzettend veel in de trein hang, lees ik bijna alles los en vast zi (het moet natuurlijk wel een beetje aantrekkelijk klinken, anders val ik in slaap). Hieronder wat boeken die mij wel bevielen. Voor als je binnenkort op het strand gaat hangen, of net als ik, in de trein…

De nachtploeg van Kirino Natsuo. Een heel ander boek dan het genre dat ik altijd lees. Ik kan het niet helemaal grijpen. Het is niet heel spannen of goed en het hoeft ook niet in een keer uit, maar het moet uit. Een duidelijk net westerse schrijfstijl.
Tot in Eeuwigheid van Åke Edwardson. Niet heel spannende detective, maar prima entertainment tijdens het hangen in de trein. Zelfde geldt waarschijnlijk voor trein en strand.
De duivel draagt het licht (Djevelen holder lyset) van Karin Fossum. Deze titel springt er het eerste uit. Heeft een hoger literair gehalte dan de normale detective. Ook goed van haar zijn Eva’s oog en kijk niet achterom.
Een schitterend gebrek van Arthur Japin. Over de eerste liefde van Casanova en waarom Casanova Casanova werd…. Deels op feiten berust.

Van sommige schrijvers heb ik de hele lijst al gelezen (of in iedergeval het grootste deel, dus hier ook nog ff een lijstje van)
Boeken van de schrijfster/schrijver.
Karin Slaughter, vooral de Engelstalige versies lezen lekker weg
Patricia Cornwell. Boeken hebben af en toe een ietwat ranzige titel, maar de boeken houden je redelijk bezig. Ik lees ze altijd in een keer uit. De verhaallijn in alle boeken zijn geschreven rondom een patholoog-anatoom.
Iris Johansen, de verhaallijn is in elk boek hetzelfde. Redelijk knappe vrouw werkzaam in iets gerelateerd aan misdrijven krijgt een opdracht die zij niet kam weerstaan, waar altijd meer achter hangt. Een op het eerste oog niet heel knappe man (die altijd vel energie uitstraalt) met een niet geheel legaal netwerk helpt en zorgt dat ze het allebei overleven. Wat overigens niet betekend dat het gehele niet zo legale netwerk van de man het overleefd. In een volgend boek lees je over het algemeen dat het eerder genoemde koppel (niet zo knappe man en vrouw in problemen) nog steeds bij elkaar is en erg gelukkig. En ondanks al deze voorspelbaarheid leest het iedere keer weer lekker weg….
Jill Mansell, echte vrouwenboeken. Soms super lachwekkend. Vooral erg gelachen bij De boot gemist en tophit.
Aangezien ik in een redelijk tempo doorlees, binnenkort weer een update met andere boeken die fijn weglezen....

No comments: