Jul 8, 2005

Afgelopen woensdag: personeelsuitje

Afgelopen woensdag was het zo ver. Mijn eerste personeelsuitje bij de Hogeschool. Tot ongeveer half een gewerkt en daarna stonden er heerlijk gesmeerde broodjes voor ons klaar. Om kwart over een moest iedereen zijn groep op zoeken om vervolgens te vertrekken. Ik zat in de wandelgroep. Er was ook nog een fietsgroep en een kanogroep. Het fietsen had mij niets geleken, maar de kano was ook wel leuk geweest. We vertrokken in de regen naar de lijnbus die ons naar Marken moest brengen. In Marken druppelde er eerst nog wat uit de hemel maar al tijdens de eerste kilometer werd het beter. Na langs wat oude huisjes gewandeld te zijn (met ongeveer even oude mensen in de huisjes) liepen we de wijde wereld in. Ik had niet helemaal door dat we naar een punt liepen en vervolgens weer met eenzelfde boog de andere kant op, dus na diverse stops met uitleg (oa de vuurtoren; het paard van Marken) vroeg ik bij de eerste huizen die na 5 km in zicht kwamen welk dorp dat was. De organisator zei heel verbaasd: Marken. Waarop ik dat mogelijkerwijs nog verbaasder nagalmde. Een blik over mijn schouder verklaarde het feit dat we uit marken waren vertrokken, ergens een scherpe bocht hadden gemaakt en dat we nu weer op weg waren naar Marken. We mochten niet de shortcut naar de haven nemen, dus waaide we nog twee kilometer extra uit voordat we in het haventje kwamen. Hier zijn we eerst even neergeploft om wat te drinken voordat we op de boot zijn gestapt naar Volendam. Gelukkig trok op dat moment het wolkendek weg, en hadden we een heerlijke 20 minuten op het water met een zonnetje. In Volendam rende een aantal mensen snel van de groep vandaan om wat paling in te slaan. Een ander merkte op dat we eigenlijk al op het volgende punt hadden moeten zijn en een derde nam de telefoon aan waar de andere organisator van het gebeuren boos en ietwat paniekerig vroeg waar wij waren. Gelukkig zagen we op dat moment en groep fietsers voorbij trekken….die waren gelukkig ook nog niet op het volgende punt. Jammer genoeg duurde het nog lang voordat de bus kwam die ons naar Edam zou brengen. Eenmaal daar was de kaasrondleiding al afgelopen maar konden we nog wel alle kaas naar hartelust proeven. Ondertussen had ik nog even een gesprek met mijn collega van wie ik het huis ga kopen. Ik kreeg meteen allemaal handige tips (ook nog van wat omstanders) over hypotheken etc. Hierna wandelde we een klein stukje verder om op het terras van een hotel/restaurant neer te vallen en een borrel met de hele groep te drinken. Na veel lachwerk, voelden we de eerste druppels en zijn we snel naar binnen gerend om aan ons diner te beginnen. Helaas zag ik toen dat het al kwart voor acht was…ik had nog en uurtje voordat ik weer weg moest. Het voorgerecht was voor mij wat dubieus…maar ik ben altijd wat huiverig voor paté. Maar het was wel lekker. Ondertussen werd er flink wat gekletst en waren er speeches voor een collega die afscheid nam. Het hoofdgerecht bestond uit huisgemaakte patat, wat groente en heel veel rosbief. Heerlijk! Hierna moest ik helaas weg, want ik hoorde achteraf dat het toetje het allerlekkerst was; chocomouse, met ijs en nog wat dingen… maar ik wilde wel een beetje bijtijds thuiskomen. Ik zou de bus van iets voor negen moeten hebben. Toen ik het busstation eindelijk gevonden had bleek er helemaal geen bus om dat tijdstip te vertrekken. Voordat ik de kans kreeg echt flink te gaan balen zag ik een buschauffeur naar een bus wandelen. Dus even gevraagd hoe laat de eerste bus naar Amsterdam ging…Kwart over? Er ging er toch ook een om heel/ Die vertrok dus niet vanaf daar. Maar ik kon wel met hem meerijden, hoe moest ook naar Amsterdam (met een lijnbus dan he), maar hij zou van een ander punt vertrekken. Needles to say: hij was dus de bus die ik nodig had. Omdat er eigenlijk niemand instapte en er eigenlijk geen verkeer was, waren we nog eerder dan verwacht op centraal en kon ik via een klein sprintje zelfs in een trein eerder stappen. Eind goed al goed. Eenmaal thuis zag ik dat McEwen een rit had gewonnen en dat London de Olympische Spelen 2012 heeft….gelukkig had ik nog geen idee van morgen (donderdag) hier straks meer over…….

No comments: