Aug 5, 2005

En als je thuis zit ontdek je dat er nog meer restaurantjes zijn

Oslo – Gardermoen – Rotterdam - Apeldoorn
Dinsdag 2 augustus

Het is ongelofelijk, maar vanmorgen stond de wekker alweer vroeg. Als eerste springen we onder de douche, pakken nog even wat spullen in en rennen naar beneden om uit te checken. We dumpen onze koffers even in de bagageruimte en gaan naar Samson om ons laatste geld uit te geven en wat broodjes voor onderweg te halen. Elke keer hebben we hier een chocobroodje gehaald en zo ook vandaag. Daarnaast neem ik ook nog een carrotcake mee; ik moet tenslotte nog helemaal door naar Apeldoorn, en daar ben ik niet voor vijf uur. We zijn zo snel met alles klaar dat we een uur te vroeg op centraal station staan. We hebben besloten niet de expresstrain te nemen, maar de regionale trein. Dat scheelt toch al snel heel wat Noorse kronen (77 ipv 160). Als snel merken we het verschil. Waar de expresstrain alleen nog stopt op Lillestrøm, stopt deze nog wat vaker. We hebben zelfs even het gevoel dat we deze omgeving nog helemaal niet gezien hebben, maar dat valt achteraf wel mee. We rijden nu gewoon een stuk langzamer.

Aangezien we een uur te vroeg op het centraal station stonden, staan we nu natuurlijk ook een uur te vroeg op het vliegveld. We hebben nog even de hoop dat we meteen kunnen inchecken, maar dat blijkt niet zo. We moeten nog bijna een uur wachten. Maar dan kunnen we ook als eerste inchecken. En als eerste door de douane En als eerste aan de koffie cq thee. Vervolgens hangen we nog even lekker rond en mogen we al redelijk snel instappen. Het is toch wel irritant dat sommige mensen zich heel rustig gaan installeren. Heel rustig hun jas uittrekken, deze in de bagageruimte boven zich leggen, vervolgens hun tas daar neerleggen en dan pas uit het gangpad stappen om anderen erlangs te laten….. Hallo! Als je voorin zit wacht dan even wat langer voordat je instapt en als je zonodig meteen moet instappen; gooi dan je tas in de bagageruimte ga zitten en trek je spullen erna uit. Dan duurt het instappen minder lang. In de lucht breek ik mijn pakje carrotcake aan. Het is niet iets wat ik vaak wil eten, maar zo af en toe is het wel lekker. En ik zit meteen aardig vol voor de rest van de dag. Als we (weer een kwartiertje vroeger) landen staan de ouders van Annemarie al buiten op ons te wachten. Het is lekker weer, dus kunnen ze mooi op het panoramabalkon staan. Gelukkig komen onze koffers redelijk snel en kunnen we in een keer door naar buiten lopen. We maken nog even snel een foto met de koffers en gaan dan op zoek naar de bus naar Rotterdam Centraal. De express bus staat voor en ik besluit deze te nemen in plaats van de normale bus. Dan hoef ik mijn koffer niet op schoot te nemen als het druk wordt. Na nog een beetje kletsen vertrekt de bus en gaat Anna met haar ouders richting Zeeland. Ik sta kort erna op Rotterdam centraal en als ik op mijn perron sta zie ik nog net de deuren dichtgaan en rijdt de trein weg. Dan maar een half uurtje in het zonnetje en niet de rechtstreekse trein. Op de terugweg hoef ik alleen over te stappen in Amersfoort. Aderhalf uur later sta ik weer op Apeldoornse grond.

Zoals altijd na een vakantie ben ik een beetje rusteloos en hobbel wat rond in mijn appartementje. Deze zag er, toen ik binnenkwam, helemaal spik en span uit , maar binnen het half uur lijkt het wel of er een orkaan is langsgekomen. Ik denk dat ik nooit verander. Na wat telefoontjes ga ik lekker koken, douchen en voor de tv hangen. Ook kom ik er nog achter wat de Østbane hallen zijn; 25 winkels en restaurants. Volgens mij kun je in Oslo een half jaar lang uit eten gaan zonder in hetzelfde restaurant terecht te komen…..


Oslo – Gardermoen – Rotterdam - Apeldoorn
Tuesday the second of Augustus


It is unbelievable, but today was another alarmclock day. We get up early, both take a shower and do some last packing. We check out, drop our luggage in the luggage storage( we almost get locked in, but find just in time out how the lock inside the door works to get out before we start to panic) and walk another time to Samson to buy some food. As every time we take a chocolate croissant and for once a piece of carrot cake. We walk back (it is today again raining by the way), pick up our suitcases and go to the central station. We buy a ticket for the normal train and wait till this one leaves. When we are in the train we think for a minute we are in the wrong train, but after a while we figure that we are going a bit slower then the express train and we look a bit more outside then on the way to Oslo. So it is not that surprising that we are not really recognising anything. As we were one hour early on the central station, we are also one hour early at the airport. At Schiphol it is mostly possible to check in three hours before the flight, but here it isn’t. So we have to wait for almost one hour. After checking in we go for a cup of coffee/tea. We managed our money really nice, because after the cup of coffee I have only 20 NOK left.

When we check in I am getting a bit irritated by the people who really take their time to get off there jacket and put there stuff away before they move away from the aisle. Especially because they are mostly seated in the first ten rows. Just wait till the last lanes are sitting and than go into the plane. But as long as the companies don’t arrange that (like in the states) it will never happen.
As we touch down we can already see the parents of Anna. They are outside and are waiting (in the sun) to pick up Anna. After getting of the plane, picking up our luggage and taking a last picture of us together our ways split. I take the express bus (no public transport through Rotterdam with such a big bag when it is not necessary). When I get on the platform, my train is leaving in front of me. That sucks because it was the direct train to Apeldoorn, on the other side, now I can enjoy some sunshine. A bit after five I am home as well. It is good to be at home, but as mostly after a holiday, I am a bit restless...
Well, time to enjoy the last days off before work will be calling again.

1 comment:

Anonymous said...

Zo, jullie hebben een mooie vakantie gehad merk ik wel. Word niet te depressief van het NL zomerweer. Lekkere thuiskomst altijd.