Dec 21, 2005

Verbod op de boerka/burka?

Geweldig, men wil nu een verbod op de boerka. Op zich vind ik dat geen slecht idee. Ik houd er niet zo van dat je iemand niet kunt zien, en daarbij vind ik dat je je ondanks je geloof moet aanpassen aan het land waar je bent. Zo kun je in Thailand niet topless zonnen en trek je in het Midden Oosten passende kleding aan (dus eventueel een boerka). En in Nederland draag je naar mijn mening geen boerka. Maar of je als overheid daadwerkelijk zo ver kunt gaan om de boerka op openbare plekken te verbieden.... Dat wordt denk ik wat lastig. Wat roep je over je heen ten aanzien van boze reacties (okay, het zou geen drijfveer mogen zijn) En of het daadwerkelijk de integratie van de vrouw tegenhoudt weet ik niet. Dan zou je moeten onderzoeken of de moslima zonder boerka beter geïntegreerd is.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen, misschien brengt het in iedergeval de discussie weer verder op gang.

2 comments:

Anna said...

Ik vind het een prima idee. Eigenlijk onbegrijpelijk dat het nog niet verboden WAS!
Je moet eens met een bivakmuts op door de winkelstraat gaan lopen voor de lol. Dan word je toch ook meteen in de kraag gegrepen.
En daarom vind ik ook juist zeker dat het op openbare plekken verboden moet worden (waar anders?). Het zou juist van de zotte zijn als men dat 'te ver' vindt gaan. We moeten stoppen met ons langer in allerlei bochten te wringen om het iedereen naar de zin te maken. De geloofskwestie vind ik hier dan ook totaal onbelangrijk.
Wat betreft integratie lijkt het me ook vrij duidelijk dat het een belemmering is. Stap jij op iemand af met een gordijn over z'n hoofd? Wanneer men gewoon zichtbaar is krijg je wel contact met onbekende mensen, anders niet.
Trouwens wel grappig dat sinds het dictee je overal burka met OE geschreven ziet. Daarvoor werd het in de media altijd als burka geschreven en gisteren zag ik ineens op het journaal met OE. Ik doe dat natuurlijk uit principe niet. Zo'n ding moet niet zo ingeburgerd zijn in Nederland dat we het ook al helemaal ingeburgerd gaan schrijven. (lekker bot he)

Liselotte said...

ach ja.... in principe ben ik er dus ook wel voor, maar het zal ongetwijfeld lastig worden...En eigenlijk moet het een algeheel verbod worden, want wat als ze en niet-openbare kamer binnenlopen dan mogen ze hem weer omgooien, en als ze dan weer buiten die kamer komen dat ding weer uit....Dat gaat een rotzooi worden. Ik vind helemaal niet of gewoon wel. En als ze het binnenshuis willen dragen prima!

In de metro wisten ze eht trouwens vandaag neit hoe ze het moesten spellen...burka of boerka... dus gebruikte ze beiden!