Jan 11, 2006

De zin of onzin van Parijs-Dakar.

Allereerst wil ik zeggen dat ik weet dat één van mijn favo sporten, Formule 1 ontzettend vervuilend is en veel decibellen voortbrengt. Dit gezegd hebbende, wat is er in hemelsnaam leuk aan Parijs-Dakar? Men rijdt als een madman door de woestijn, verliest onderweg allerlei onderdelen tot benzine aan toe en als het tegenzit ook nog eens een mensenleven. Als ik het goed begreep zijn er al 23 mensen in de geschiedenis van Parijs-Dakar overleden. Dat is best veel, en dan hebben we het nog neit over de mensen die zware blessures hebben opgelopen of ernstig gewond zijn afgevoerd. En dan vindt men het ook nog een beetje onbegrijpelijk dat er nog gewonden vallen, want de maximum snelheid van de motors is al teruggevoerd naar 160 km per uur. Hallo, bij 50 (of minder) kilometer per uur kan een ongeval al dodelijk zijn, bij 160 zeker, vooral als je door mul en verradelijk zand rijdt met hier en daar een rotsbodem!
Ik vind het onbegrijpelijk dat deze race op ongeveer drie zenders elke dag wordt uitgezonden.
Nou ja, dit moest me even van het hart.

No comments: