Feb 26, 2006

De dag dat ik op de banken ging voor Clara Hughes (Olympic update nr 30)


Er waren bij mij wel een paar verwachtingen voor de afsluitende afstand op de Spelen, maar niet heel veel. De grootste was natuurlijk dat Gretha Smit alsnog mocht starten. Toen dat niet gebeurde zag ik mijn verwachtingen aanzienlijk afnemen. Enige kanshebber was nog Groenewold en misschien kon Kleibeuker nog wel de darkhorse van de 5 K van de vrouwen worde, maar in de loop van de afgelopen twee weken heb ik mijn verwachtingen al aardig bijgesteld. En al snel bleek dat maar goed ook. Groenewold presteerde eerg weinig en dat vond ik erg jammer. Het was toch mooi geweest als ze hier nou wel een keer goud had gepakt. En was de vijf niet ook haar afstand? dan de tweede rijdster van Nederland, Kleibeuker...voldeed ook neit helemaal aan de verwachting en zakte helemaal in elkaar.
Nee, de actie moest deze keer niet van de Nederlandse verwacht worden. Het enige wat de Nederlanders misschien moeten doen is werken aan hun nominaties en supernominaties...want hadden Greatha Smit en Simon Kuipers geen supernominatie verdiend.... Of kunnen supernominaties niet gewoon nominaties worden? Maar zonder nu twee alineas lang al verdronken koeien uit de sloot te gaan trekken, het vuurwerk kwam van de Canadezen af. En een achtienjarig meisje Sablikova. Groves had weer een toptijd gereden die misschien wel goed voor goud, maar in onze ogen wel goud voor in iedfergeval brons moest zijn. Mijn idee van ee nwinnede tijd van6.59.en nog iets had ik al weer ingeslikt en ik vond goud voor Groves wel prima. Helaas kwam niet veel later de ondertussen bekende teleurstelling over het gezicht van Groves heen toen Cindy Klassen over haar heen denderde. Als enige in de zaal zat ik flink te balen. Ik heb iets tegen haar. Ze heeft iets onsympathieks...ik kan er de vinger neit precies op leggen, maar ze mag van mij telkens vierde worden. Net als Shani Davis. Ik raakte al bijna in diepe rouw toen de laatste rit begon, maar ik had nog een klein beetje hoop op Clara Hughes...
Zo halverwege de rit Hughes- echstein klom ik bovenop de bank en begon irritant heen en weer te springen... Zou Hughes de onverslaanbaar geachte Klassen er keihard afschaatsen en naar het hoogste podium opschuiven? Het leek er wel verdomd veel op en per ronde raakte ik er meer van overtuigd. Toen ze uiteindelijk in een tijd van 6.59 nog iets (had ik het niet gezegd...maar helaas ingetrokken) over de streep ging was het goed voor goud.... En was het iemand anders (behalve de Nederlanders en Anni Friesinger) meer gegund dan haar?
In haar schaduw reed Claudia Pechstein trouwens naar zilver op haar vijfde (!!!!) Spelen en behaalde hierbij in mijn ogen ook een ongelofelijke prestatie. De 5 km was een onwaardige afsluiting van de Spelen, maar de laatste rit maakte veel goed...
PS: Sablikova reed ook een prima rit, al reageerde ze naar haar vierde plek wel erg verbitterd...maar heeft ze dit jaar eigenlijk ooit al hoger gestaan???
picture getty images

No comments: