Nov 4, 2006

Het schaatsseizoen is weer begonnen!

Natuurlijk is het schaatsseizoen voor de schaatsers enige tijd geleden al weer begonnen, maar voor mij en vele andere liefhebbers was dit weekend weer het eerste weekend van aan de buis gekluisterd zittten.
Na een dagje werken en wat kookkunsten viel ik voor de tv neer om net de laatste rit van de tweede omloop van de mannen voorbij te zien flitsen. Tijdens het blokje nabesprekingen kwam er meteen flink wat nieuws langs. Romme die gestopt is en met Friesinger aan het trainen is geslagen (en zelf nog wat marathons schaatst), de valpartijen van Kuipers en Nijenhuis (jammer dat er maar een aanwijsplek is.... neem aan dat men Kuipers toch wel laat schaatsen...dus laat hem de rest van het weekend even op de been blijven) de eerste slechte omloop van Bos, de goede ritten van Smeekens en de mwah vorm van een van de leukste sprinters Van Velde....
Daarna viel ik in de volgende verbazing door te zien dat Timmer niet aan kop ging in het klassement bij de 500m vrouwen... Hoe was dat mogelijk. Ook jammer te zien dat van der Star het zo slecht deed. Tijdens de tweede omloop vrouwen ging Timmer al wel weer wat beter, maar ging Gerritsen redelijk door het ijs (ik bedoel...hopelijk gaat het op de 1000m beter anders wordt dat een martelgang), ging Wust verbazingwekkend goed mee en werd Boer Neerlands beste (ook wel verbazend, dat had ik van te voren toch nooit gedacht)
Dan als afsluiter de 5000m mannen. Op zich een hele leuke afstand, maar dan op grote wedstrijden. Al moet ik er eerlijk bij zetten, het was wel een ontzettend spannende strijd want veel onverwachte mensen deden het toch redelijk goed. Degene die het meest pijn leed was Ritsma....jammer dat het zo ging. Hopelijk wordt hem de martelgang van Veldkamp (al zal die het niet zo zien) bespaard en stopt ie nog een beetje op tijd, ging een kwijlende Uytdehaage niet eens zo heel slecht en liep Verheijen toch wat boos van het ijs vandaan toen Kramer weer met een nieuw baanrecord van het ijs stapte.... Maar hoe je het ook went of keert, mijn grootste schaatsergenis bevindt zich nog steeds op de Nederlandse ijsbaan.... Bob de Jong. Hij gaat altijd als een dwijl over het ijs en het gaat niet slecht, maar er spreekt helemaal niets uit die stijl en uit die man. Iemand die graag populair is en daardoor voor mij al door het ijs zakt.... Hierna was het voor vrijdag gedaan en mochten een verkleumde Ria, Bart en Dionne naar huis.
Nou ja, nu echt snel aan het huishouden en dan over een paar uurtjes dag twee van het schaatsevent dat de NK afstanden heet.....

No comments: