Jul 9, 2007

Prikken!

Vanmorgen was het weer zo ver. Ik ga binnenkort naar Zuid-Amerika en daar gaat altijd een bezoekje aan het vaccinatiespreekuur van de huisarts aan vooraf. Minimaal om te checken of ik iets nodig heb, maximaal om een of meerdere naalden in mijn huid te krijgen. Vandaag had ik niet zo veel geluk als de vorige keer.
Rondom de Iquazu watervallen komen namelijk malariamuggen voor en gele koorst. Voor de malaria krijg ik niets mee. Veel Deet meenemen en smeren en letten op de symptomen van Malaria en Dengue (knokkelziekte). Verder komt er Gele koorts voor en dat kan dodelijk zijn, dus ben je verplicht om een vaccinatie te nemen. Mocht men je er op controleren en je hebt het niet, dan kun je zo weer op het vliegtuig gezet worden. Dus spuiten maar!
Toen de assistente zei dat het onderhuids moest, schrok ik wel even.. ik dacht aan lange naalden en zo, maar de naald heb ik niet gezien (die hield ze achter haar rug) en het deed geen pijn. Naald erin, goedje er langzaam in laten druppelen, pleister erop en klaar is Kees.
Vervolgens ook nog even een discussie over wel of niet Hepatitus B en Rabies. Uiteindelijk geen Rabies genomen, want ik hoop dat de kans klein is dat ik door een zoogdier gebeten word (trouwens nooit geweten dat paarden ook rabies kunnen hebben....) maar mocht dat gebeuren dan kan ik altijd binnen 24 uur naar een ziekenhuis, maar dat Hepatitius B gebeuren is toch net iets serieuzer. Dus heb ik die wel gedaan. Dus mag ik over een maand en vervolgens na een paar maanden nog een keer langskomen om nummer twee en drie te halen en dan ben ik voor de rest van mijn leven geent tegen Hepatitus B...
A had ik nog en tegen C en de rest kun je niets tegen laten inspuiten. Anyway, sommige van de spuitjes heb je al nodig als je richting het Noorden van Europa vertrekt, dus ik kan voorlopig rustig de wereld over... Behalve dan de Malariagebieden....
Eenmaal thuis nog even paps gebeld om te vertellen dat ik braaf alle prikken heb gehaald en dus weer veilig op vakantie kan, komt hij met het verhaal dat hij na een dag of 7 tot 10 behoorlijk ziek was geworden van die inenting voor gele koorts. Schijnt een vernijnig spulletje te zijn. Heel fijn!
Met die geruststellende gedachte (zucht, ik blijf gewoon gezond en fit) ga ik richting bed.
tot snel!

No comments: