Feb 2, 2008

Het huis van de moskee

De laatste week heb ik elke avond lekker in bed een paar hofdstukken van het boek Het huis van de Moskee gelezen, van Kader Abdolah. Ik was superbenieuwd naar dit boek, want het had goede recenties en de naam een beter beeld over de Koran en het geloof van de Islam te geven.
Ik vond het een lekker boek om te lezen. Het geeft inderdaad een beeld van de islam, maar of het er nou voor zorgt dat ik er meer begrip voor krijg?
Het laat naar mijn idee zien hoe een omgeving sterker radicaliseerd en dat het geloof verstrekkende gevolgen kan hebben. Ik denk dat het starre gedrag wat wordt besproken niet alleen opgaat voor de islam. Het boek geeft een beeld van de gevolgen van een blind geloof. De onrust die het kan geven. Ook geeft het beeld een prachtig beeld van hoe snel de samenleving, vooral in een gebied wat jarenlang afgesloten heeft geleefd, kan veranderen door de komst van radio en tv.
Ik vind het moeilijk om het verhaal kort samen te vatten, en wellicht moet ik dat niet doen. Je moet het boek denk ik niet lezen om meer inzicht te krijgen in de Koran of om de Islam beter te begrijpen, maar gewoon omdat het een mooi boek is waarin de problemen over een leven lang in een veranderende wereld wordt verteld.

No comments: