Aug 22, 2008

Dag 4: Veel gezien vandaag



21 augustus 2008
Opstaan en snel die taxi in!
Vanmorgen redelijk bijtijds opgestaan, gedouched (was wat krapjes, en dan waren er nog twee douchekoppen ook.... hoe wil je daar nou met z´n tweeen in.... alhoewel, achter elkaar kan het wel), spullen ingepakt en naar het ontbijt gegaan. Dat was nou wel weer goed. En die mensen achter de balie waren ook bijzonder aardig. Ik vind het bijna onaardig van mijzelf om er weer vandoor te gaan.... tot ik aan die muffe lucht denk en het bontdekentje en..... Ok, hup die rekening betalen (hmmm, die is nu wel 15 reais lager dan dat ze gisteren zeiden, dat valt ook weer mee) de taxi in en spullen dumpen bij de F1. Alle Brazilianen zijn hier bijzonder over te spreken dus ik kan het wellicht proberen. Je weet wat je te wachten staat dus das fijn. Meisje achter de balie is bijzonder hulpvaardig maar valt bijna achterover met mijn backpack.... die leg ik dus zelf wel even achter. Om twaalf uur moet ik terug zijn om in te checken. Okay.
Tickets verzamelen
Ondertussen is het tijd om wat geld in te slaan, maar een aantal ATM´s dat ik probeer protesteert heftig tegen Cirrus. Ook de bekende Nederlandse variant (en dan niet een zijtak van ING) doet het niet.... Citibank wel, en die rekent meteen even voor wat je allemaal aan extr kosten betaald en dat je dit bonnetje moet bewaren tot je het land verlaat... Oh okay....
Tussen de zoektocht naar een bank door ook bezoek gebracht aan het treinstation (treinticket voor morgen) en het busstation (vast ticket voor naar Florianopolis gekocht).

Hierna dus inchecken en op naar de toeristenbus. Deze geeft je de mogelijkheid om voor 16R vier keer af en op te stappen.



Vier keer stoppen...


Omdat het al relatief laat is stap ik bij het museum van Oscar Niemeyer alleen uit om foto´s van de buitenkant te nemen. Maar het oog is ook al bijzonder genoeg. Hierna loop ik via Bosque do papa (gemaakt na een bezoek van de paus in 1980) naar de volgende bushalte. Al snel hierna zal het op gaan vllen dat in ieder geval in dit deel van Brazilie veel parken worden aagelegd. Het wandelt heerlijk koel door het bos, maar de parken waar ik de bus langs laat rijden schijnen ook nog vol te staan met allemaal sportieve apparaten.... (zou je toch niet zeggen als je de gemiddelde braziliaan hier zet). Volgende stop is Opera de Arame, wat lijkt op een soort openlucht/theehuis theater met een vijver waarin bizar grote vissen zwemmen. Al snel heb ik het gezien, want er is hier ook een of ander spectakel aan de gang voor kinderen en regelmatig word ik dus omgeven door zwermen kinderen. Bij de bushalte gaat het me niet veel beter af, want hier word ik weer aaangesproken door iemand die er totaal geen boodschap aan heeft dat ik geen Portugees (nee, ook niet braziliaans.....zit daar zo veel verschil in dan??) of Frans spreek en gewoon door blijft ratelen.... de komst van de bus is zowaar een geschenk.

Derde halte is Torre Panoramica Brasil Telecom. Gewoon zo´n hoge schoteltoren waar je omhoog kan. Dichte lift dus dat is al een stuk beter dan het hotel in Sao Paulo waar je 17 verdiepingen omhoog ging en vrolijk uit het raam kon kijken. Op ruim 90 meter is er een prachtig uitzicht, maar de ramen werken niet echt mee met het maken van foto´s.

Laatste stop is het meest bekende plaatje van Curitiba, de botanische tuinen. Wederom een soort theehuisgevoel (zie de foto´s die over een maar dagen gan volgen). Als de zon langzaam onder gaat sprint ik naar de laatste bus terug en hup even langs in het hotel om daarna weer naar downtown te gaan om wat te eten....

Curitiba

Koeritjiba (ik heb nog wat moeite met de uitspraak hier).... is een van de meest georganiseerde steden van Brazilie. Een voorbeeld van hoe openbaar vervoer en bv het scheiden van afval kon worden opgelost. Het is hier inderdaad erg schoon op straat (even de lucht van de wat oudere bussen daargelaten) en het bussysteem is minimaal wonderbaarlijk als je voor het eerst twee busterminals met verbindingsstuk ziet bij een bushalte. Ook de harmoikabus is hier gemeengoed, met niet een maar soms twee harmonicastukken (en dus ook veel langere busterminals bij de hokjes). Alle toeristische attracties zien er wat nieuw uit, dat is wat jammer. Maar de parken zien er uitnodigend uit voor als je een dagje hier niets te doen hebt.
Nou duimen voor morgen weer zo´n dag (zelfs 28 graden begint te wennen... zo zonder zonnebril, want dat draagt hier bijna niemand, het is tenslotte winter, maar voor morgen is er ineens 17 graden met regen voorspelt en dat als ik de bergen in ga om uitzichten te bekijken....hmmmm....) en dat stoel 1 aan de linkerkant is, anders mis ik alle pret van de vier uur durende treinreis (je mag verdorie niet kiezen.... en ik was de eerste, maar ja als het regent of er wolken zijn is er uberhaupt niets te zien, dus dan maakt het weer minder uit, haha).

No comments: