Oct 14, 2008

Dag 54 en 55: Montevideo


11 oktober

Vandaag dan eindelijk de dag dat ik Montevideo kan bekijken. Heb er al diverse dingen over gehoord sinds ik ooit op de middelbare school met aardrijkskunde de naam tijdens topografie voorbij zag komen. Niet heel veel goeds. Oud, vies, vervuild, het land is corrupt en de sloppewijken groeien en de overvallen op toeristen ook.


Ook van diverse mensen gehoord dat ze daadwerkelijk zijn overvallen. Hmmm, En ik ga vandaag op pad met twee camera`s en in een tshirtje. Want de zon schijnt en we gaan er vanuit dat ik vandaag niet overvallen ga worden.


Ook ga ik er even van uit dat Antonio mij niet weer eens komt opzoeken. Toch verlaat ik redelijk snel het hotel. Mijn hotel ligt ongeveer 20 a 25 blocks van de oude stad vandaan. Dat is het enige wat ik vandaag ga bekijken. Het nieuwe gedeelte (waar de gemiddlede mens uit montevideo veel trotser op is) sla ik over. Geef mij maar oude gebouwen.


Dan maar meteen een vergelijking met Buenos Aires: In Montevideo zijn de straten breder, de bussen schoner en nieuwer, is er bijzonder veel toeristenpolitie (wel netjes met pistool, knuppel en kogelvrij vest), en door de brede strater lijkt het er lichter. En dat grijze? Dat valt met alle zon wel mee.


Ik huppel vrolijk door diverse straten (kom er af en toe achter dat ik dat in mijn eentje doe en loop dan net iets met stevigere pas terug naar de mensen), kijk op diverse marktjes (echt waar, mocht je armbandjes, kettingen, ringen en zilverwaar voor op tafel willen kopen, ga hier heen), kijk in een kerk en schiet veel foto's van huizen. Wandel over de pier (beetje op he trandje van wat verstandig is, zo voelt het in ieder geval) en eet in de oude overdekte markt bij de haven. (heb wat foto's gemaakt van de asado hier, maar die laad ik een andere keer van de camera). Hier krijg je daadwerkelijk een halve kilo vlees op je bord voor ongeveer een tientje. Hallo, het is weekend. Beetje veel. Maar wel heel erg lekker.


Hierna loop ik nog wat rond en wandel helemaal terug naar het hotel en schiet her en der nog wat plaatjes (on drie uur gaat alles dicht). Vindh et wel een lekekre stad, al voel ik me door al die verhalen over berovingen wel dat ik erg op mijn hoede ben).


Na een kleine siesta pak ik weer de bus naar het centrum en val neer in een tentje. Eet een zalmsalade en drink een wijntje met twee Nederlandse jongens die er ook zitten.


Rond half twee ben ik weer terug en duik lekker mijn bedje in. Morgen naar Colonia...



Nou ja..... uurtje later sprint ik mijn bedje weer uit voor wat goed overgeef werk en dat houd ik netjes 12 uur lang vol. Beetje vermoeiend dit. Gelukkig zijn ze bij het hotel superrelaxt en loopt en van de mensen naar het station om mijn busticket te verzetten naar een zo laat mogelijk tijdstip. Tegen de tijd dat ik een uur lang niet boven de wc heb gehangen komen ze binnen met toast, thee en een banaan en als ik rond bvier uur uitcheck geen extra kosten. Alleen de vraag of ze echt geen dokter hadden moet en bellen . Ehm nee..... ik denk last van mijn maag of voedselvergiftiging, een van beide maar allebei geen dokter voor nodig. Baal alleen van het feit dat ik heel Colonia niet gezien heb. Maar misschien kom ik komend weekend wel terug. Heb geen zin om in een weekend weer ruim 20 uur in een bus te zitten. hoe relaxt ook. en de boot is ook goed te doen. En hier was het mooi weer. In Bs As was het aan het regenen...

Nou ja, dat zijn gedachtenspinsels voor later, om half vijf val ik de bus binnen en zitnaast een Canadees die eerst nog denkt dat ik spaanstalig ben (tot ik mijn eerste woorden zijn dat ik Nederlandse ben.... oooh...) en waar ik even mee klets voor wederom weer in slaap te vqallen. Tweeenhalf uur later val ik uit de bus en loop een klein stukje door Colonia. Het unesco deel zie ik niet echt, maar dat komt misschien binnenkort nog wel. Wel ben ik getuige van een bijzonder mooie zonsondergang (welke ik vanaf de incheckterminal prachtig kan zien, zucht) en heb ik een rustige vaart terug naar Argentina

Een maal weer aan de andere kant van de rivier wandel ik snel naar de metro en neem die terug naar huis. en ga lekker slapen.... weltrusten

No comments: