Sep 7, 2005

Mannen preferen brunettes

Mannen prefereren brunettes
AMSTERDAM - Lange blonde lokken waren decennialang het schoonheidsideaal maar de moderne man heeft het nu gehad met blondines. Brunettes genieten nu de voorkeur.

Blond haar werd altijd gezien als symbool van jeugdigheid, maar mannen stellen tegenwoordig andere eisen, zo concluderen onderzoekers van de universiteit van Londen. Ze legden 1500 mannen een drietal foto's voor van dezelfde vrouw, met drie verschillende haarkleuren. De deelnemers werd vervolgens gevraagd om puur op basis van uiterlijk een profielschets van de vrouw te geven. De brunette werd door iets meer dan de helft van de mannen het aantrekkelijkst gevonden, en werd daarbij door 81 procent als onafhankelijk en intelligent omschreven. De blondine werd door de mannen betiteld als vriendelijk, maar afhankelijk. Een roodharige vrouw komt volgens de ondervraagden intelligent over, maar ze wordt daarnaast afgeschilderd als een zenuwpees.

Dat het ideaalbeeld van de blondine wordt verdrongen, merken ook leveranciers van haarkleurproducten. "We zien een lichte tendens dat vrouwen bij haarkleuring steeds meer neigen naar bruintinten. Ook in onze collectie neemt het bruin toe", zegt een woordvoerster van l'Oreal Nederland.
www.nu.nl

Goh, blondjes zijn dus uit... Maar het is in iedergeval fijn dat mijn haarkleur onafhankelijkheid en intelligentie uitstraalt. En dan te bedenken dat ik ook nog een bril heb!

3 comments:

Anonymous said...

Zwartharigen worden maar helemaal buiten beschouwing gelaten. T lijkt me dat het grootste deel van de wereldbevolking deze haarkleur heeft. Maar goed, niet interessant genoeg zeker.

Liselotte said...

LOL, daar had ik niet eens bij stil gestaan...blijkbaar leven de meeste zwartharigen op de achtergrond..... toch iets meer heen en weer springen Mer!

Anna said...

Nou, ik ben een mix van blond en bruin (in zomer blonder dan in winter), dus dat lijkt me eigenlijk helemaal perfect! ;-) haha
Wel typisch inderdaad, het gaat altijd alleen maar om blond- en bruinkleurigen. Vaag hoor. Maar ff denken, bij zwart haar denk ik aan exotisch. Ook leuk toch, lijkt me!