Sep 8, 2005

Van Nistelrooy stijgt in mijn achting


Wat een achterlijke wedstrijd gister. De wedstrijd tegen Armenie was geheel langs mij heen gegaan door een verjaardag, maar deze dreigde geheel langs mij heen te gaan door het hoge saaiheidsgehalte. Je zag wel wat maaiende blauwe sokken, wat vallende blauwe shirts, wat gefrustreerde voetballers in oranje shirtjes en een bijna opstijgende bondscoach.... maar echt boeiend was het niet. Ik heb zelden de reclamefolders zo goed doorgenomen en de recepten uit de Allerhande ken ik ook bijna by heart..... Maar uiteindelijk kreeg Van der Vaart een briljant idee en de bal goed voor de voeten en was het 1-0. Niet veel later hielp Andorra een handje en daar was 2-0 en vervolgens werd de wedstrijd 10 minuten lang leuk door wat schermutselingen. Van der Vaart werd gemeen op de knie getikt cq geschopt (had voor mij rood geweest) en vervolgens moffelde Cocu (ter bescherming van de jonge jongens zoals ie zelf zegt) iemand van Andorra tegen de grond. Zelf vond ie het nog eigenlijk geen geel waard, maar het is en blijft een wraakactie. Of het nou wel of niet met de elleboog werd gedaan. Gelukkig heeft Nederland Van der Sar, want een redelijk brede en engkijkend blauw shirt begon meteen te schreeuwen, maar de boomlange Van de Sar kon ook een boos gezich opzetten. Op dat moment leek het ook de lijnrechter een goed idee om zich er in te werpen en was de scheids het volgens mij helemaal kwijt. Nederland was op dat moment lekker opgefokt en ik vond dat wel ten goede komen van het spel. Misschien niet qua mooiheid, maar wel qua gedrevenheid. Bij Van Nistelrooy ging weer het bekende lichtje uit en die werd wat stuurloos, maar moffelde er uit frustratie wel eentje in.

De tweede helft is ook terug te brengen tot een moment ( wat grove, onbestrafte, momenten van die blauwe uit Andorra daargelaten en wat gelijk terugbetalende weel bestrafte momenten van mannen in oranje shirtjes ook daar gelaten). Het moment dat Van Nistelrooy een panelty mist (ok, niet echt snugger) en de gekke bek die een ventje van Andorra trekt. Heel knap overigens dat ie hem niet meteen knock out heeft geslagen, want dat had ik wel gedaan (en als ik Anna zo over de telefoon hoorde had ie dat ook wel gedaan, inclusief nog wat doodsschoppen ervoor...dus Van Basten, als je nog wat aso's voor op het veld nosig hebt, wij zijn je vrouwen) Vervolgens moffeld ie de bal er wel in en zoekt meteen dat ventje met die gekke bek op en doet het terug. GEWELDIG! ik stond te springen in de woonkamer. Ik vind het een geniepig kereltje, maar dit was een superactie! Dat geel was te voorzien en moet maar geincasseerd worden, want dit was net goed. Verder droop de wedstrijd weer voort.
We mogen hopen dat die scheidsrechter de eerst komende tien internationale wedstrijden makkelijke wedstrijden mag fluiten om het te leren, want hij heeft er mede voor gezorgd dat Nederland groffer ging spelen en er nu een rood en twee geel bij is (meer kaarten dan Andorra heeft gekregen, terwijl ik daar toch echt eer grove acties heb gezien) en er meer spelers op scherp staan voor Tsjechie - Nederland.

Dit voor nu, straks nog wat Silvie roddels....
foto:ANP

1 comment:

Anna said...

Ik vond de wedstrijd niet echt saai. Ok in de tweede helft zat ik wel lang op een doelpunt te wachten, maar afgezien van de irritaties van de overtredingen, genoot ik van de trucjes. En in vergelijking met zaterdag is misschien alles al snel niet meer saai. Er zat meer systeem in.
Die actie van Nistelrooy was inderdaad erg stoer. Echt lachen. Maar toch is die achting bij mij weer heel snel gezakt. Naast die Andorezen irriteer ik me namelijk ook mateloos aan hem, en niet alleen in deze wedstrijd. Hij moet altijd alleen maar zeiken.