Aug 21, 2007

Sarcoidose

Vandaag was dan de dag dat ik er eindelijk achter zou komen wat er verkeerd met mijn voetjes is. Verbazend genoeg was dan ook het bericht dat niet mijn voetjes het probleem zijn, maar mijn longen...
Eh ja, voor heel veel procent zeker heb ik iets wat Sarcoidose heet. Klinkt wat eng, maar valt op zich nog mee (geloof ik). Voornaamste is dat de lymfeklieren bij de longen iets vergroot zijn (oh, daarom heb ik af en toe het gevoel iets kortademig te zijn, en ik maar denken dat het een stressding was....oeps) en dat het te herkennen kan zijn door oa ontstoken voeten. Ongeveer 2000 mensen per jaar in Nederland krijgen hier mee te maken.
Goede nieuws? Het is over het algemeen binnen het jaar weg (en ik zit al op ruim 4 maanden, 17 weken morgen) dus das al op de goede weg. In een minder geval kunnen de klachten tot 2 jaar aanwezig blijven (twee jaar dagelijks last van m'n voetjes lijkt mij behoorlijk irritant, maar oke dan als dat het enige is), maar in de meeste gevallen geneest het gewoon spontaan.
Ik kan dus over 4 daagjes gewoon op vakantie. Na mijn vakantie moet ik voor de zekerheid nog wel even naar de longarts op de poli om nog een keer een foto te nemen om tuberculose en leukemie voor 100 procent uit te sluiten (het zou bijzonder vervelend zijn als je er later achter komt dat het toch wat anders was....). En ik moet het wel een beetje voorzichtig aan doen. Dus niet in de ontkenning en als een dolleman gaan wandelen (ehm, in de sportschool 20 minuten op de crosstrainer geven mij al het gevoel dat mijn schoenen NU uitmoeten, dus denk niet dat ik echt rare dingen ga doen).
Beste nieuws.... had ik vanaf het begin wel gelijk in het feit dat het niet minor was, maar dat mijn lichaam echt van slag was met z'n koortsige vlammen, ontstekingen die op en af kwamen en eindeloze vermoeidheid (ah, hele weekenden willen slapen en alle doordeweekse avonden hoort er dus eigenlijk ook een beetje bij...de volgende keer als ik dergelijke klachten heb vermeld dat ik er wel netjes bij .....)
Meer lezen:

No comments: