Feb 16, 2008

Rondje Amsterdam-Oost

Terwijl mijn vingers nog nump zijn van het wandelen in de koud, laad ik maar snel een aantal foto's op die ik net genomen heb.

Altjd als ik naar mijn werk fiets,bedenk ik mij dat ik mijn camera mee moet nemen... want de zon komt altijd zo mooi op in de oude ramen van de Amsterdamse grachtenpanden aan de Amstel waar ik langs rijd. Elke ochtend vergeet ik het en ik vind het ook een beetje raar om als een soort van toerist midden op een drukke brug stil te gaan staan en foto's te nemen (okay, wellicht dat ik het binnenkort nog wel een keer doe). Ook op een zaterdagse ochtend met je camera op pas gaan voelt wat raar, maar aangezien ik toch een wandeling moet maken kan het geen kwaad het maar gewoon te doen. Het is tenslotte kraakhelder en precies nul graden...

Het mag dan nog geen tien uur zijn, bij De Ponteneur staan de stoeltjes al in het zonnetje voor als men een kopje koffie buiten wil doen (je verbaasd je soms hoe vroeg in het jaar hier al mensen zitten). Op het menu staan weer alemaal lekkere versigheden. Als je geen probleem hebt methet risico te lopen op een wat vage stoel plaats te moeten nemen (de charme van dit cafe/restaurant is dan wel het bijeengeraapte zooitje spullen, als je op een lage of diepe stoel terecht komt kan eten toch wat lastiger worden) is het een aanrader hier een keer neer te zakken.... (http://www.ponteneur.nl/)

Omdat ik wat spullen van de Hema nodig heb, loop ik hier niet rechtdoor naar de Albert heijn, maar ga ik links af en loop langs station Muiderpoort. In eerste instantie werd dit station geopend in 1896, maar na een grondige verbouwing (het spoor ging omhoog en werd uigebreid) werd het wederom heropend in 1939. Het station heeft twee ver uitelkaar liggende perrons(in een soort Yvorm). Kant een gaat richting Bussum, Hilversum en het noorden des lands) en kant twee (zie foto) gaat richting station Amsterdam Amstel, Utrecht en alle andere windstreken van het land.

Via het station kom ik op de middenweg en wandel naar de Hema om wat verf en kwast te kopen en alvast een groot (met ringbanden) schrift om wat dingen over Argentinie in te archiveren.

Na de Hema loop ik via de Middenweg en de Linnaeusstraat (wel bekend van Theo van Gogh en het Oosterpark) richting de Dappermarkt om even een fles Liquor 43 in te slaan voor een vriendin die vanavond haar verjaardag viert ( in een kroeg, dus naderhand vroeg ik me wel even af hoe gepast dit cadeau is, maar ok).

Ook nog even op de foto restaurant Spargo, een aanrader om eens een keer een hapje te eten... (zit trouwens nog op de Linnaeusstraat). Zie de allereerste foto...

En zo loop ik weer onder het spoor door, sla ik af en loop ik de trap weer op naar boven. Computer even aan, Senseo even wat koffie laten tappen en typen maar....

PS: leuke blog over Amsterdam: http://amsterdamdoen.blogspot.com/

No comments: