Oct 26, 2008

Dag 69: La Plata


24 oktober

Voor dit weekend had ik eigenlijk een weekend strand gepland. Lekker naar Mar del Plata, maar er is regen voorspeld. En dus besluit ik in Bs As te blijven. Pak volgend jaar wel wat strand mee in Brazilie of Colombia. Nu lekker lui in de stad. Nou ja, in de stad... ik vertrek naar de hoofdstad van de provincie Buenos Aires, La Plata.



Bij verre na niet toeristisch en dat is aan alles te merken. Na de 56 kilometer in ruim anderhalf uur te hebben afgelegd sta ik op een redelijk verlaten station. Fijn, dat schiet op. In Buenos Aires was ik namelijk al gewoontegetrouw tot Catedral blijven zitten, terwijl ik er bij 9 de Julio uit had gemoeten.... nu kan ik ook vanaf Catedral een verbindende metro naar de lijn die naar Constitucion gaat pakken, maar dat is weer een metro extra.... en ruim 15 minuten langer. Maar ja, niets aan te doen.. heb geen zin om weer via buiten terug te lopenen een station terug te gaan. Duurt ook waarschijnlijk net zo lang... bij Constitucion wel in een keer de juiste trein te pakken (retourtje kost 3.30 peso... en dat had ik contact en gepast bij me, dus dat scheelde weer 10 minuten in een lange rij staan wachten). Maar ik sta hier dus op een station waar geen toeristeninfo te vinden is (is wel in de stad, maar niet open in het weekend...) en waar men heel snel Spaans ratelt als ik vraag hoe ik in het centrum kom. Uiteindelijk duwt iemand mij met mijn neus op de juiste bus (oh, bus 307... het had ook een kruizing kunnen zijn, want in tegenstelling tot alle andere steden in Argentinie heeft deze stad geen straatnamen, maar traatnummers) en sta ik 10 minuutje later voor de cathedraal.

Dit moet de grootste in Zuid Amerika zijn en dat geloof ik zo. Wat een monsterlijk groot ding! Ik loop er een rondje om heen en vergaap me een beetje. Enorm.... Voor de rest is het een slaperige saaie stad, maar dit ding is apart.... En ik vergaap me nog een tijdje.



Daarna ga ik weer aan de wandel, sla wat lunch achterover en wandel weer verder. De blauwe lucht vertrekt naar grijs (wauw de weersvoorspelling klopt) en de wind trekt iets verder aan. Het is nog steeds prima te doen in vestje, maar er lijkt inderdaad regen aan te komen.



Rondh alf vijf ben ik al wandelend weer bij het station aangekomen en word meteen naar de trein gedirigeerd. Deze is hier overigens ook wel bijzonder. De trein rijdt niet heel erg hard (maar dat had je al voelen aankomen nadat ik had geschreven 56 kilometer in ruim 1,5 uur) maar de deuren gaan dan ook niet dicht. In trein een waren er van die halve deuren, maar deze heeft hele, waarvan er telkens eentje open blijft staan. Wel handig voor het snelle uitstappen (heb er wel een foto van gemaakt, maar die camera nu even niet bij me).
Op het metrostation schie ik snel wat foto´s vande muurbetegeling en ga dan richting huis. Home sweet home voor nu nog even...

No comments: