Oct 26, 2008

Dag 70: Argentijnse brandweerman.....

26 oktober 2008.

Als ik wakker word regent het.... bah. En het is ook nog eens zweterig warm. In de kamer in ieder geval en het raam staat gewoon open. Pffff. Eerst maar eens douchen. Als ik dit gedaan heb regent het nog steeds. Dus maar niet naar Mataderos (een deel van Bs As waar men eerder het betere slachtwerk deed en waar nu alle facetten van het gaucholeven wordt uitgebeeld) maar gewoon in Buenos Aires zelf.


Ik zet een aardige wandeling uit en wandel naar de subte. Stap in op mijn oude vertrouwde groene D lijn en stap uit bij Pueyrredon en wandel richting Recoleta (oa de begraafplaats, maar die heb ik nu in totaal drie keer gezien. Genoeg dus). Dit wandelingetje is al goed voor acht blokken, vervolgens doorkruis ik alle parken en maak eindelijk foto´s van de bloem die in 2002 ¨gepland¨ is. Hij is mechanisch en gaat in de ochtend open in de avond weer dicht. Maar nu is ie ondanks de bewolking open en ik schiet snel wat foto´s (als de lucht komende week blauw is en ik heb niets te doen dan kom ik nog een keertje terug) en wandel verder. Kom bij het museo Nacional de Bellas Artes en wandel naar binnen. De toegang is gratis (nu in ieder geval) en ik wandel een uurtje rond om alle grote schilders van deze planeet te bekijken. . Na ruim een uur heb ik het wel weer gehad en wandel weer naar buiten. Tot mijn grote geluk is de zon gaan schijnen en is het benauwd maar zonnig. Jippie.... loopt toch een stuk lekkerder, hahahaha Heb ondertussen weer een blok of 6 gewandeld en val neer voor lunch.





Na de lunch weer tijd om verder te gaan. Heb nog niet echt in Once rondgewandeld en besluit er nu heen te lopen.


Once is voornamelijk shoppingmall Abasto en het voormalig thuis van Carlos Gardel.... en het is ook een blok of 19 wandelen. Maar wandelen is nog altijd sneller dan terug naar de metro, deze naar het eindpunt Catedral nemen, dan op de rode B lijn overstappen en dan weer bij Carlos Gardel (metrohalte soppingmall Abasto) uitstappen.
Al wandelend schiet ik nog wat foto´s en voor ik het weet sta ik voor een brandweerkazerne en wil ik van buiten naar binnen een foto nemen.... Er staat een brnadweerman in de deuropening en ik vraag of ik een foto kan nemen.....


Natuurlijk kan dat en ik word meteen mee naar binnen gesleept en krijg een hele uitleg over wat de meest belangrijke wagen is, welk gereedschap elke wagen heeft, krijg het masker op (heel fijn) en de zuurstoftank op mijn rug (5 kilo, meest zwaar in die hitte) en krijg hierna nog meer uitleg over hoeveel water er in de tank zit en welke waterkop waarop aangesloten moet worden en weet ik wat allemaal niet meer. En ik word aangekleed als brandweervrouw. Nou ja, ik heb het wel gezien bij de jas en dat ding op mijn hoods. De schoenen en broek sla ik even over, de hitte slaat me nu al uit het gezicht.... Warm die kleding.....
Hierna snel weer naar buiten en richting Abasto. Hier loop ik een rondje aan de buitenkant (binnenkant ken ik al van regenachtige dagen 3 jaar geleden) en omgeving. Schaf snel een fleece voor straks in Pategonie aan en wandel een blok of 10 terug naar de subte en ga richting huis. Even wat water bijtanken en jullie op de hoogte brengen van mijn avonturen....

4 comments:

Martijn said...

Haha!! Mis je onze brandweermannen van de LAX?! ;)

Liselotte said...

ernstig he .....en die brandweermannen van de lax waren leuk... vooral de duikers, hahahahhaa. hoe staat het met jouw voorbereidingen voor Zuid Amerika?
un beso
lis

Anonymous said...

Ah, het is je weer gelukt om bij een brandweerkazerne naar binnen te komen, nice suit honey ;-)!

Liselotte said...

Haha, ik lees dit nu pas, maar het was erg leuk.. en ik werd binnengehaald, ben niet binnengekomen...